vineri, 21 noiembrie 2014

Cultul periculos al lui Dorje Shugden

Controversa legata de cultul lui Dorje Shugden este probabil prea complexa pentru a putea fi expusa pe scurt in doar cateva fraze. Pentru a o intelege in totalitatea sa, ar trebui poate sa analizam modalitatea unica in felul ei, in care Buddhadharma a fost introdusa si stabilita in Tibet, aparitia si evolutia diferitelor traditii si linii de transmisie si luptele purtate ulterior intre acestea pentru putere seculara si autoritate religioasa, analiza care depaseste cu mult scopul acestei pagini informative. Cei interesati pot consulta, pentru mai multe detalii lucrari precum „The Dalai Lama an the Demon King” a lui Raimondo Bultrini, „Oracles and Demons of Tibet” de Rene de Nebesky – Wojkowitz sau „Dolgyal Shugden – A History” editata de Tibet House US.

Cel mai adesea, existenta lui Dorje Shugden este pusa in legatura cu viata si moartea calugarului Drakpa Gyaltsen, un inalt lama al traditiei Gelug, contemporan cu cel de-al cincilea Dalai Lama si intr-o oarecare masura rival al acestuia, un tantrika despre care se spune ca si-a incalcat in mod grav samaya sau legamintele tantrice si care a avut ulterior parte de o moarte tragica si misterioasa. Despre practicantii tantrici aflati intr-un stadiu avansat, care isi folosesc puterile in scopuri egoiste, sau despre cei care isi incalca legamintele si mor inainte de a apuca sa repare aceste greseli, se spune ca reapar sub forma unui tip de spirit puternic si inselator numit de catre tibetani gyalpo. Drakpa Gyaltsen nu a facut nici el exceptie de la regula; evenimentele deopotriva miraculoase si infricosatoare care au urmat mortii sale au parut a sugerat identitatea continuumului mental al lui Drakpa Gyaltsen cu cel al spiritului care si-a inceput, la scurta vreme dupa moartea sa, manifestarile distructive in regiunea tibetana numita Dol.

Asa numitul Drakpa Gyaltsen pretinde a fi  manifestare nirmanakaya desi nu este, iar intrucat acest spirit perfid, creat din intentii negative vatama atat fiintele cat si Dharma, nu-i dati nici sprijin, nici adapost nici hrana ci transformati-l in praf si pulbere” - Dukulai Gosang, autobiografia celui de-al V-lea Dalai Lama

Exista si alte opinii care nu pun existenta lui Shugden in legatura cu moartea tragica a lui Drakpa Gyaltsen. Unii, precum Terdak Lingpa, mahasiddha si lama Nyingma, atribuie aparitia lui Shugden altor evenimente. Altii sustin ca spiritul exista deja cu multa vreme inainte de Drakpa Gyaltsen, si ca era deja activ inca de pe vremea lui Je Tsongkhapa sau chiar Padmasambhava. Indiferent de originea sa insa, natura sa este descrisa in termeni lipsiti de ambiguitate:

I se spune Dolgyal intrucat este un gyalpo din Dol Chuming Karmo. Gyalpos sunt o clasa de spirite care interfereaza adeseori in treburile si vietile oamenilor. Intrucat Shugden apartine acestuei categorii, este de asemenea numit si Gyalchen (sau marele Gyalpo), un spirit puternic si perfid, nascut din aspiratii distorsionate, care vatama deopotriva fiintele si invataturile lui Buddha” – Dukulai Gosang

„In regiunea Lhasa au murit multi oameni cu ocazia unei  perioade de foamete care, impreuna cu alte nenorociri care au avut loc de-a lungul a cinci ani, au fost toate atribuite activitatii spiritului lui Drakpa Gyaltsen” – Id.

Initial, se spune, spiritul s-ar fi dus la Tashi Lungpo, manastirea resedinta a lui Panchen Lama insa Vaishravana si alti protectori ai manastirii l-au impiedicat sa patrunda acolo. In consecinta, s-a indreptat apoi catre manastirea Sakya unde lama Dagchen Sonam Rinchen tocmai acorda invataturi unei audiente de 300 de oameni si unde a creat multe probleme celor adunati acolo. Dupa ce a contactat spiritul, Sonam Rinchen a convenit sa-i ofere periodic o ofranda simbolica cu conditia ca acesta sa se abtina de la a mai vatama fiintele. Ulterior insa, lamasii care l-au succedat pe Sonam Rinchen i-au cladit spiritului un altar si l-au promovat la rang de dharmapala (protector al invataturilor) minor. In perioada care a urmat, alti maestri din traditiile Sakya si Gelug au ajuns sa aprecieze ajutorul pe care acest spirit era capabil sa-l acorde in probleme mundane precum dobandirea de avere, discipoli si sponsori si influenta asupra altora, asa ca, in final, lui Shugden i s-a compus o puja si cultul sau s-a raspandit, ajungand pana in Mongolia. In schimb, alti maestri ai acelor vremuri s-au pronuntat foarte clar impotriva acestor tendinte:

„Je Tsonghapa si cei care ii urmeaza invataturile nu adora spirite mundane, de aceea chiar si spiritul protector al locului sau de nastere nu a fost inclus in perimetrul manastirii Ganden. Cu toate acestea, in trecut, cativa Ganden Tripa (lideri spirituali ai traditiei Gelug) au invocat pe Shugden si au avut ulterior parte de nenorociri. Mai tarziu, primul Reting Rinpoche, Trichen Ngawang Chokden a distrus altarul inchinat lui Shugden si l-a izgonit din manastire” – Ornament pentru Ganden, biografia lui Changkya Rolpai Dorje.

„Acest nou dharmapala este ceea ce va duce Tashi Lungpo la ruina. Vechiul protector, cel stabilit de Panchen Losang Chogyen era suficient. Intrucat manastirea incepe sa invoce acest spirit malefic, se vor produce in viitor multe nenorociri.” – biografia lui Yongzin Yeshe Gyaltsen, tutorele celui de-al optulea Dalai Lama

A invoca si a lua refugiu in spirite precum Dolgyal care nu sunt decat pretas (spirite flamande, unul din cele sase planuri de existenta din Kamadathu) vine in contradictie cu preceptul refugiului in cele trei nestemate (Buddha, Dharma si Sangha), adica ceea ce diferentiaza un budhist [de o persoana apartinand altei religii], si din acest motiv, astfel de practici trebuie abandonate.” – Panchen Tenpay Wangchuk, al optulea Panchen Lama

In cei 300 de ani care au urmat, invocat de unii, contestat de altii, Shugden a ramas totusi un personaj minor, un spirit mundan, ca multe altele care populau partile periferice ale mandalei lui Mahakala si a altor protectori supra-mundani. Catre sfarsitul secolului XIX insa, are loc in societatea tibetana o miscare ecumenica numita Rime (Ris = partinire; Med = fara), ecumenica nu in sensul de eclecticism ci mai curand in sens universalist si non-sectarian. Maestrii initiatori ai acestei miscari percepeau toate cele 5 traditii tibetane ca fiind mutual compatibile, complementare si avand fiecare dintre ele capacitatea de a ghida fiintele catre eliberare. Ca reactie la miscarea Rime, in sanul traditiei Gelug ia amploare o miscare fundamentalista, purista care insista ca doar invataturile Gelugpa sunt capabile de a oferi eliberarea, toate celelalte fiind in cel mai bun caz invataturi provizorii daca nu chiar invataturi eronate care duc catre planurile inferioare de existenta. Un exponent de frunte al acestei miscari fundamentaliste a fost Pabhongka Dechen Nyingpo (1878-1941). Intrucat Shugden era protectorul clanului din care facea parte mama sa, Pabhongka Rinpoche s-a familiarizat de timpuriu cu figura temutului spirit. Ulterior, dupa terminarea studiilor monastice, timp de zece ani, Pabhongka a studiat si practicat in recluziune sub indrumarea maestrului sau, Dagpo Jampel Lhundrub Gyatso, un practicant devotat lui Shugden, a carei atitudine fata de acesta era, dintr-un anumit punct de vedere, oarecum neobisnuita. Potrivit lui Dagpo Jampel Lhundrub Gyatso, Shugden nu era nicidecum un spirit mundan ci o fiinta iluminata, supramundana, o manifestare a lui Manjushri si un protector al invataturilor Gelug.

„Te slavesc pe tine, spirit feroce al doctrinei Bonetelor Galbene, tu care transformi in praf si pulbere deopotriva pe cei mari si pe cei mici care indraznesc sa polueze si sa corupa doctrina Gelug.” - Dagpo Jampel Lhundrub Gyatso, „Omagiu lui Dorje Shugden”

In mod evident, invataturile acestui maestru precum si propriile sale experiente, au avut darul de a o modela fundamental viziunea lui Pabhongka. In tinerete, Pabhongka fusese un spirit deschis si ecumenic si primise in cateva randuri invataturi Dzogchen, apartinand traditiei Nyingma. Ulterior, a suferit o boala foarte grea, pe care a luat-o drept un semn prin care Shugden ii cerea sa abandoneze acele practici si invataturi ceea ce a si facut, dupa care boala a disparut de la sine. Acest eveniment, precum si altele care au urmat, i-au intarit convingerea ca Shugden este intr-adevar un protector iluminat, care apara puritatea invataturilor Gelug, pedepsind pe cei care indraznesc sa le „polueze” amestecandu-le cu invataturi din alte traditii, in special Nyingma.

 „Diferenta fundamentala dintre punctul de vedere Sakya si cel a lui Pabhongka consta in aceea ca Sakyas inteleg sa ofere in mod conditional ofrande simbolice lui Shugden. Intelegem ca nu e momentul potrivit pentru a-l elimina intrucat se afla inca sub influenta repercursiunilor karmice ale actiunilor sale negative si insusi Buddha este incapabil sa anuleze karma. Pe cand Pabhongka si cei ce il urmeaza sustin ca Dolgyal a aparut in mod expres pentru a proteja doctrina Gelug. Asadar, e o mare diferenta, precum cea intre a oferi hrana si adapost unui criminal aflat in custodie si a pune acel criminal intr-o pozitie de mare autoritate si a te inchina lui.” – Dhongthog Rinpoche, Sakya lama

Astfel, in vreme ce in toate traditiile tibetane, dharmapalas si practicile asociate lor constituiau aspecte secundare, in sistemul propagat de Pabhongka, dharmapala Dorje Shugden, capata un rol central si o importanta egala cu cea a formei yidam. In plus, activitatile acestuia nu se limiteaza la apararea puritatii doctrinei Gelug si pedepsirea celor care o amesteca cu alte traditii, ci sunt indreptate direct asupra celor care urmeaza alte traditii, in special Nyingma si Kagyu.

„In afara de doctrina lui Manjugosha Tsongkhapa, nu exista o alta corecta; toate celelalte, Nyingma, Kagyu, Sakya si asa mai departe sunt eronate si nu contin nimic in afara de zgomotul laudaroseniei gaunoase privind profunzimea caii Vajrayana. Nici macar nu pot distinge elemente fundamentale precum extaz, shunyata, luminozitate, uniune, etc. Intrucat aceste cai nu duc la eliberare si omniscienta, acestia [cei care practica aceste cai] nu pot realiza nimic, chiar daca ar fi sa practice timp de o mie de ani, tot asa dupa cum nu poti obtine unt agitand apa.” – Pabhongka Rinpoche

In perioada in care a locuit in provincia Kham, Pabhongka a scris numeroase epistole generalului Kuomingtang Lui Chun Trang, guvernatorul de facto al provinciei, cerandu-i acestui sa distruga manastirile Nyingma, Sakya si Kagyu pe motiv ca cei de acolo poseda o intelegere gresita asupra shunyatha. Inflamati de discursurile lui Pabhongka, discipolii sai au atacat manastirile Nyingma si au distrus statui ale lui Padmasambhava, asa incat insusi cel de-al XIII-lea Dalai Lama a fost nevoit sa intervina, cerandu-i lui Pabhongka sa abandoneze practica Shugden si propagarea ei precum si discursurile si actiunile sectariene. Pabhongka si-a facut o mea culpa iscusita si a promis in mod ipocrit sa renunte definitiv la legaturile cu Shugden. In scurt timp insa, evenimentele au luat o intorsatura neasteptata:

„In luna a saptea, in fata lui Zhide Tazur (un lama Gelug apartinand manastirii Reting), am vazut un calugar intrand in transa, posedat fiind de catre Shugden, spunand de doua ori pe un ton triumfal: <Se va intampla pe 30, dupa ce va trece cea de-a noua perioada>” – Denma Losang Dorje, discipol si biograf a lui Pabhongka Rinpoche .

Ulterior, in a 30-a zi a lunii a 10-a a calendarului Tibetan, cel de-al XIII-lea Dalai Lama moare, iar unii atribuie acest eveniment activitatii directe a lui Dorje Shugden. Al XIII-lea Dalai Lama nemaiexistand, Pabhongka se intoarce la vechea sa ocupatie, acum nemaifiind nevoit sa dea nimanui socoteala pentru aceasta. In perioada care a urmat, manastirile din Kham apartinand celorlalte traditii au fost convertite cu forta la traditia Gelug, statuile, thankgas, scripturile si obiectele sacre au fost distruse iar cei care s-au opus au fost batuti sau impuscati.

Pabhongka si-a trimis astfel noul discipol [Zangmar Togden] sa ia in primire manastirea Dragyab. [...] acolo a incercat sa forteze calugarii din Kajegon (aflati teoretic sub administratia sa) sa adopte ritualurile Gelug si, cand acestia au refuzat, a chemat politia guvernamentala, acuzandu-i pe calugari de tradare. Au jefuit asadar Kajegon, au distrus imaginile sacre, au incendiat scripturile si thankgas iar pe calugari i-au batut cu ciomege. Abatele manastirii, cel care in ziua aceea ducea cu sine thankga cu imaginea nobilei Tara a incercat sa-i opreasca insa in vreme ce unul din atacatori il amenina cu ciomagul, un altul l-a impuscat pe la spate. [...] insa glontele pur si simplu s-a turtit de trupul calugarului fara a-l rani catusi de putin [...] iar toti cei prezenti au fost uimiti sa-l vada nevatamat. De aceea, desi jaful si distrugerea a continuat, acest miracol a impiedicat izbucnirea unei lupte in sensul real al cuvantului si varsarea de sange. In plus, toti cei care stiau deja de proprietatile miraculoase ale imaginii nobilei Tara, au capatat inca si mai multa credinta in aceasta” – Stephan Beyer, „The cult of Tara”

Cativa din discipolii venerabilului Pabhongka Dechen Nyingpo [...] s-au dedat la multe actiuni nevirtuoase, distrugand imagini ale lui Padmasambhava si alte yidams deopotriva pacifice si feroce. Spunand ca Vajra Guru mantra nu are nici o valoare, au distrus Padma Kathang (biografia lui Padmasambhava). Tot astfel, ei spun ca rotile mani, rugaciunile pentru cei decedati si asa mai departe nu au nici un beneficiu. Ei il considera pe Gyalpo Shugden drept supremul refugiu si intruchiparea celor trei nestemate. Multi calugari din manastirile din sud, posedati de Shugden au alergat nebuneste in toate directiile distrugand cele trei simboluri ale iluminarii (thankgas, scrituri si stupas). – Jamyang Khyentse Chokyi Lodro (1893-1959)

Pabhongka Rinpoche a fost un personaj charismatic si un autor prolific. Printre numerosii sai discipoli se numara Ling Rinpoche, Trijang Rinpoche si Taktra Rinpoche, tutori ai actualului Dalai Lama, primii doi ocupand, la momente diferite, tronul Ganden Tripa (cel de lider al traditiei Gelug). Cu astfel de discipoli influenti, ideile lui Pabhongka privind natura supramundana a lui Shugden au ajuns sa devina tot mai acceptate in interiorul traditiei Gelug, parerile contrarii fiind suprimate sau ridiculizate. La momentul actual, majoritatea, daca nu chiar toate practicile Shugden promovate in afara Tibetului se bazeaza pe sadhanas compuse sau compilate de catre Pabhongka Dechen Nyingpo.

Actualul Dalai Lama, dupa investigatii personale amanuntite privind natura si activitatile lui Shugden, a abandonat practicile asociate lui in 1975 si, din acel moment pana in prezent a cerut in mod repetat celor apartinand traditiei Gelug sa  le abandoneze de asemenea. Motivele pentru care cel de-al XIV-lea Dalai Lama adreseaza aceasta cerere se pot rezuma astfel:

1.       Adorarea unui spirit mundan drept intruchipare a celor trei nestemate invalideaza legamantul de refugiu budhist si trivializeaza Buddhadharma reducand-o la o religie de inchinatori la spirite. Shugden este considerat un spirit mundan si nu o manifestare a lui Manjushri sau un protector supra-mundan intrucat:

-          Nu exista nici o referinta scripturala la o manifestare a lui Manjushri in aceasta forma
-          Protectorii supra-mundani nu vatama fiintele (oameni si animale)
-          Protectorii supra-mundani nu se manifeta prin oracole.

Contra-argumentul cum ca Shugden ar fi Manjushri manifestandu-se in forma unui spirit samsaric e lipsita de orice substanta logica.

2.       Cultul lui Dolgyal incurajeaza sectarianismul si intoleranta. Despre sectarianismul lui Pabhongka Rinpoche am pomenit deja in randurile de mai sus. In 1973, un alt lama al traditiei Gelug, Zemey Rinpoche, a publicat o mica lucrare intitulata „Cartea Galbena” in care istorisea nenorocirile si mortile premature de care au avut parte 23 de lamasi din aceasta traditie care au trezit mania lui Shugden indraznind sa primasca si sa practice invataturi Nyingma. Rezultatele acestei carti nu s-au lasat asteptate, multi Gelukpas ajungand sa refuze pana si a atinge o scriptura Nyingma. In octombrie 1975, la Dharamsala, actualul Dalai Lama organizase o serie de ceremonii si rugaciuni care urmau sa aiba loc de-a lungul a sapte zile cu scopul de a promova solidaritatea intre tibetani in lupta acestora pentru libertate. Ceremoniile ce urmau sa aiba loc evocau figura lui Padmasambhava, o manifestare nirmanakaya a lui Buddha Amitabha, cel care a introdus Buddhadharma in Tibet si patronul spiritual al traditiei Nyingma. Din acest motiv, un mare numar de calugari si calugarite din traditia Gelug au refuzat sa participe, adancind astfel sciziunea in randul comunitatii tibetane in exil.
Din nefericire, aceasta sciziune s-a manifestat adeseori in moduri mult mai dramatice decat refuzul de a participa la activitati ecumenice. De pilda, in 1997, Geshe Lobsang Gyatso, directorul institutului Buddhist de Dialectica din Dharmsala, impreuna cu doi discipoli au fost asasinati. Investigatiile au scos ulterior la lumina legatura dintre acest asasinat si factiunea pro-Shugden din randul comunitatii tibetane in exil.

3.       Practicile asociate cu Dolgyal sunt daunatoare atat cauzei tibetane cat si institutiei si persoanei lui Dalai Lama. Exista o lista lunga de argumente care sugereaza legatura intre activitatile lui Shugden si mortile premature de care au avut parte cei recunoscuti ca fiind Dalai Lama, incepand cu al VI-lea si terminand cu al XIII-lea. De asemenea, exista o lunga serie de fapte care demonstreaza sprijinul acordat de catre guvernul comunist al Chinei promotorilor practicilor asociate cu Dolgyal, pe care le folosesc pentru a semana discordie in randul tibetanilor si a slabi unitatea acestora. China a criticat in repetate randuri pe Dalai Lama pentrul faptul ca, cerand populatiei sa inceteze practicile Shugden, nu respecta libertatile religioase ale tibetanilor (ironic, dat fiind ca aceste acuzatii vin din partea unui grup care, cel putin teoretic, se revendica la ideologia marxist-maoista si care asadar, ar trebui sa fie in cel mai rau caz indiferenti la orice controversa de natura religioasa). Manastirile din Tibet care sustin practicile Shugden au prioritate in ce priveste sponsorizarea de la bugetul de stat. Lamasii promotori ai acestor practici pot circula liber din China in Occident si invers. In vreme ce statuile lui Padmasambhava sunt distruse de catre autoritatile chineze, iar cei ce se opun acestor distrugeri sunt inchisi si torturati, statuile lui Shugden sunt produse pe cheltuiala statului. Atunci cand, de pilda doi calugari din Ganden au distrus o statuie a lui Shugden, acestia au fost amendati si obligati sa plateasca costul statuii din propriile resurse.

China sprijina propagarea practicilor asociate cu Shugden si nimeni nu o pate opri, nici Dalai Lama, nici guvernul sau in exil, nici diverse centre budhiste imprastiate prin lume. [...] Ironic, cu cat vor incerca mai mult Dalai Lama si guvernul sau in exil sa suprime practicile Shugden, cu atat mai mult va creste sprijinul acordat acestuia de catre China. Dalai Lama si guvernul sau nu vor putea niciodata sa invinga in vreun fel China, nici nu vor putea face vreodata vocile lor sa rasune mai puternic decat cea a Chinei, nici nu vor avea mai multa influenta pe plan mondial. Daca ar fi stat asa lucrurile, Tibetul ar fi fost demult liber. [...] Daca vor continua aceasta disputa, practica Shugden, cu sprijin guvernamental, se va raspandi in randul populatiei si in curand, un miliard si doua sute de milioane de chinezi vor ajunge sa practice si sa creada in beneficiile acestei practici.” – comunicat semnat „Dorje Shugden Administration” citat de catre Raimundo Bultrini in „Dalai Lama and the King Demon”.   
Ca urmare a refuzului fatis a unei factiuni din traditia Gelug de a-i urma sfatul privind abandonarea practicilor asociate cu Shugden, actualul Dalai Lama a refuzat in repetate randuri ofrandele de longevitate pe care Guvernul Tibetan in Exil le ofera in fiecare an cu ocazia sabatorii Losar (anul nou tibetan), invocand chiar cateva vise personale in caredakinis il invitau sa paraseasca aceasta lume si sa se intoarca in Taramurile Pure. In esenta, mesajul sau era ca, atata vreme cat cei aflati sub conducerea sa refuza sa-i urmeze sfaturile, institutia pe care Dalai Lama o reprezinta nu se mai justifica iar Dalai Lama insusi are putine motive de a ramane in viata. In plus, prezenta adeptilor lui Shugden in randul maselor largi carora Dalai Lama acorda anual initieri tantrice are consecinte nefaste atat asupra acestora cat si asupra maestrului spiritual (Dalai Lama). In Vajrayana, cand discipolul actioneaza impotriva vointei guru-lui, samaya (sau legatura sacra dintre acestia) este vatamata; in consecinta viata guru-lui este scurtata iar discipolul ajunge in planurile inferioare de existenta.

Anul trecut am efectuat numerose ceremonii pentru cauza tibetana intrucat potrivit oracolelor oficiale, Dolgyal se afla in stransa legatura cu China. Prin urmare nu cred ca e bine ca adoratorii lui Dolgyal sa ramana in audienta. Aceasta va avea un efect negativ asupra vietii maestrului spiritual [Dalai Lama]. Daca vreun adorator a lui Shugden s-a strecurat in audienta, e mai bine ca acesta sa nu ramana intre noi. Refuzand sa plece nu-i va oferi nici un avantaj ci dimpotriva, in cel mai rau caz va crea o cauza pentru moartea prematura a lui Dalai Lama. Dar, daca doriti lui Dalai Lama o moarte grabnica, atunci, evident, nu mai am nimic de adaugat” – Dalai Lama cu ocazia unei initieri tantrice.


4.       Practica Shugden este daunatoare pentru practicant pe termen lung. Datorita caracterului sau mundan, Dolgyal este in general foarte abordabil. La ora actuala, datorita eforturilor de popularizare depuse de diversi lamasi pro-Shugden, cartile continand diversesadhanas ale acestuia pot fi procurate cu usurinta sau descarcate gratuit de pe internet. Daca cel ce invoca spiritul in cauza ii adreseaza anumite rugaminti de natura mundana (pozitie sociala, avere, protectie in fata dusmanilor etc) care nu contravin agendei personale a spiritului, de regula poate obtine un rezultat concret intr-un timp foarte scurt. Acesta este dealtfel, unul din principalele motive pentru care cultul lui Dolgyal se raspandeste. Inainte insa de a scormoni internetul in cautarea acelei sadhana care va va rezolva problemele, e bine sa stiti cateva lucruri.
In primul rand, odata ce puja a fost oferita si rezultatele au fost obtinute, ofrandele vor trebui aduse in mod periodic pana la sfarsitul vietii. Daca de pilda, puja a fost oferita zilnic iar ulterior doar odata pe saptamana sau odata pe luna, Dolgyal s-ar putea sa trimita un avertisment. Daca ofrandele sunt oprite definitiv, atunci vor exista cu siguranta probleme.

„Cauzele si conditiile [provocarilor primite din partea gyalpos] sunt: actiunile nevirtuoase, viata solitara, insulte si actiuni de agresiune [la adresa gyalpos], intreruperea ofrandelor, depresia si suferinta mentala, comportamentul mandru si nerusinat” – Gyushi, una din cele 4 tantre medicale.

In cazul in care practicantul care inceteaza aducerea ofrandelor a primit in prealabil ceremonia sog-de (incredintarea vietii), problemele sunt practic garantate.

„ Indiferent de statutul unei zeitati sau spirit in termeni absoluti, daca se manifesta sub forma unui spirit mundan, trebuie abordat cu mare grija. Intelesul adevarat al incredintarii vietii (sog de) este acela ca spiritul isi incredinteaza viata in mainile unui yogi iscusit [drept garantie a hotararii sale] de a urma poruncile acelui yogi. Asadar, acel yogi controleaza spiritul si nu invers, adica nu yogi-ul isi pune viata la dispozitia spiritului. Prin comparatie, priviti insa cum se comporta practicantii Gyalchen in zilele noastre. Ei spun <Am primit sog de> si se comporta de parca ar fi incredintat intregul lor trup, rostire si constiinta acelui spirit. Ei spun infricosati <daca nu aduc ofrandele periodice, asa cum am promis, [Shugden] ma va vatama>. Lucrurile acestea sunt intelese complet gresit. [...] De regula, atunci cand vedem o statuie sau alta reprezentare a lui Buddha, ceea ce simtim si rostim este <iau refugiu in Buddha> si atata tot. Nu ne gandim <Buddha ar putea sa-mi provoace cosmaruri> sau <Buddha ar putea sa-mi faca rau, sa ma nenoroceasca>” – Dalai Lama

In al doilea rand, prezenta spiritelor gyalpo provoaca nervozitate, anxietate si confuzie. Chiar daca nu intentioneaza sa faca rau, acestea sunt efectele pe care simpla lor prezenta o are asupra sistemului nervos uman. In trecut, meditatorii desavarsiti care aveau puterea de a controla spiritele de orice fel nu se loveau de aceasta problema intrucat dusesera la perfectiune stadiul tantric Kyerim. In schimb, majoritatea celor din ziua noastra sunt departe de o asemenea maiestrie si, in consecinta, contactul repetat cu gyalpos duce in general la probleme psihice. In general, oriunde gyalpos sunt invocati sau unde activitatea lor este mai intensa, se inmultesc cazurile de psihoza, depresii, sinucideri, afectiuni neurologice.
In al treilea rand, prin practica sustinuta a acelor sadhanas asociate cu Dolgyal, se creeaza o legatura foarte puternica cu acesta; legatura in virtutea careia, practicantul are mari sanse ca, dupa moarte, sa reapara ca un spirit minor, aflat sub puterea sau controlul acestui gyalpo.

„Uneori, se pare ca practica acestui Gyalpo are un efect benefic – acesta e motivul pentru care multi efectueaza puja- insa in sens real, problemele incep sa apara mai tarziu intrucat, atunci cand cineva se afla in legatura cu gyalpo, sufera o transformare si devin dependenti de acesta. Atunci cand acea peroana moare, devine parte a clasei de spirite gyalpo sau subordonat acesteia. Viata unui gyalpo poate dura cinci sau sase mii de ani si din acest motiv, astfel de situatie e considerata a fi foarte negativa” – Chogyal Namkhai Norbu Rinpoche

„Asadar,vorbeam despre vise[...] Anul trecut am fost la Drepung si am ramas acolo doua sau trei zile. Apoi am fost la Ganden, unde am ramas o zi sau doua [...] In perioada aceea, in noaptea sosirii mele la Ganden am visat un loc ce semana mult cu manastirea Dunkar din Dromo. In general, de fiecare data cand am vise in legatura cu Dolgyal, visez manastirea Dunkar, intrucat acolo l-am intalnit pentru prima oara. Asadar, semana mult cu manastirea Dunkar si chiar am crezut ca ma aflu la Dunkar, dar in realitate nu era. Exista acolo o sala uriasa iar eu ma aflam la primul etaj. [...] Pentru a ajunge in acea sala de la primul etaj trebuia sa cobori o scara. Coborand pe acea scara, am vazut de o parte si de alta oameni a caror carne si sange era complet uscata, precum bucatile de carne uscata care se pun in thukpa [o supa traditionala tibetana] in perioada Marelui Festival in templul Tsuklagkhang din Lhasa. [...]Asadar parea ca din acei oameni nu mai ramasese decat pielea [...] si aratau extrem de nefericiti. Cu un cutit, taiau bucati din propria lor carne uscata si o inghiteau. Apoi, pe podea am vazut o thangka uriasa a lui Gyalchen. Oamenii aceia aratau atat de socant incat m-am simtit foarte miscat si m-am intrebat cum as putea sa-i ajut. M-am gandit ca as putea sa-i ajut daca i-as face sa auda sunetul mantrei Om Mani Padme Hum. Cu multa compasiune, am rostit Om Mani Padme Hum de trei ori si apoi m-am trezit. Insa cand, in vis, treceam printre acei oameni, am devenit constient de un miros ciudat. Cu mult timp in urma am simtit acelasi miros cand l-am visat pe Zemey Rinpoche. Asta a fost acum douazeci de ani in urma. Mirosurile erau identice insa n-am realizat aceasta decat dupa ce m-am trezit. Exista asadar niste lucruri ciudate aici. Bineinteles, acestea sunt vise, propriile mele experiente pe care nu se poate pune multa baza. Ma intreb insa daca nu au totusi o anume semnificatie.” – Dalai Lama

Acestea fiind spuse, se cuvine poate sa incheiem prin a reaminti cititorilor de faptul ca suntem practicanti Mahayana sau aspiranti catre un asemenea statut iar, intrucat legamantul fundamental a unui boddhisattva e cel de a elibera toate fiintele fara exceptie, atitudinea sa ar trebui sa fie une de compasiune universala (fie si doar la nivel de aspiratie). Prin urmare, acele  manate de pasiuni oarbe si care, fiind temporar inzestrate fiind cu multa putere, creeaza mari probleme altora, ar trebui sa faca obiectul compasiunii noastre si nicidecum sa fie demonizate la maniera iudeo-crestina. Gyalpo Shugden si adoratorii sai nu trebuie sa faca nici ei exceptie de la aceasta regula.

„ [...] indiferent care ar fi realitatea, e greu de spus daca Dolgyal actioneaza cu adevarat din rautate. Cand l-am intalnit prima oara in Dromo, l-am gasit a fi de-a dreptul impresionant. La modul personal, mi-a aratat multa grija si respect. Insa, dupa cum am mai spus-o cu alte ocazii, pare a fi aidoma acelor persoane care, indiferent ce ar face, chiar daca intentiile lor sunt bune, lucrurile evolueaza in rau si se incheie si mai rau. Asa stau lucrurile si cu Dolgyal. Poate ca e din cauza aspiratiilor negative pe care le-a facut in viata anterioara sau poate din cauza unor aspecte negative in aparitia dependenta (tendrel). Lucrurile acestea se pot intampla, sunt perfect posibile.” – Dalai Lama

In acelasi timp insa, compasiunea noastra trebuie acompaniata de o intelepciune pe masura. In calitate de bodhisattvas in devenire, putem nutri o mare compasiune, de pilda, pentru crocodilii de la gradina zoologica insa, in acelasi timp e bine sa avem intelepciunea de a nu intra in apa in care inoata acestia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.